Úvod »Interaktívny softvér»Pre základné školy » Slovenský jazyk II. - Tvorba viet - pre ZŠ s VJM
Slovenský jazyk je špecifickým predmetom v školách s vyučovacím jazykom maďarským, pokiaľ sa po materinskom jazyku vyučuje ako druhý jazyk. Jeho špecifickosť spočíva v tom, že slovenský jazyk je štátnym jazykom SR a je dorozumievacím prostriedkom medzi občanmi SR.
Preto je nutné vhodnou motiváciou pestovať pozitívne postoje k slovenskému jazyku už od najmladšieho školského veku.
Takou motivačnou silou jednoznačne disponuje tento výukový program. Program je určený pre žiakov 2. ročníka základných škôl s vyučovacím jazykom maďarským. Materiál rešpektuje požiadavky učebných osnov a pritom dbá aj na vekové schopnosti a záujmy žiakov. Úlohy sú zábavné, plné obrázkov a farieb. Pri ich riešení žiaci sú neustále nútení, aby používali nové jazykové prvky v rôznych formách. Pomocou tohto programu môžete so žiakmi nacvičovať rôzne lexikálne zložky, správnu výslovnosť, počúvanie s porozumením, čítanie i písanie.
Tieto činnosti sú nevyhnutné v budovaní komunikačnej kompetencie. Okrem komunikačnej kompetencie však bude pestovaná aj informačno-technologická spôsobilosť Vašich žiakov. Ďalej náš program oživuje Vašu hodinu slovenského jazyka, žiaci odchádzajú z hodiny novými zážitkami, prežívajú úspech z používania cudzieho jazyka, a získajú tak motiváciu na ďalšie hodiny.
Metodický materiál
Náš výukový program sa delí na 4 hlavné časti:
1.Slovná zásoba
2. Písanie
3. Čítanie
4. Tvorba viet.
1. Slovná zásoba:
V časti Slovná zásoba žiaci majú možnosť precvičovať lexikálne jednotky zo šiestich tematických okruhov: Rozvrh hodín, Ročné obdobia, Počasie, Náš dom, Farby, Denný režim a zopakovať si najdôležitejšiu slovnú zásobu z prvého ročníka.
Každý okruh tejto časti obsahuje šesť úloh. Prvá úloha má vždy reprezentatívny charakter, uvádza tú slovnú zásobu, ktorá je nevyhnutne potrebná k riešeniu ďalších úloh daného okruhu. Pri prezentovaní novej slovnej zásoby vždy dbajte nato, aby žiaci neboli len pasívni poslucháči zvukovej nahrávky. Aktivizovať ich môžete skupinovým opakovaním lexikálnej jednotky, individuálnym opakovaním slova alebo inými hravými metódami (napr. pri prezentácií okruhu Rozvrh hodín majú vždy tlieskať, keď počujú slovo slovenský jazyk, atď.)
Po každej prezentácii nasledujú úlohy, pomocou ktorých žiaci nacvičujú nové slovíčka, slovné spojenia. Tieto úlohy sú vytvorené tak, aby ste ich vedeli používať individuálne (na počítači) alebo skupinovo (pomocou interaktívnej tabuli). Vždy však dbajte na to, aby ste zrozumiteľne vysvetlili žiakom, čo sa od nich očakáva v úlohe. Ku každej úlohe patrí inštrukcia, ktorú nájdete na obrazovke pod ikonkou i (t.j. info). Úlohu prečítajte nahlas a artikulovane najprv v slovenskom jazyku, až potom ju začnite približovať v materinskom jazyku. Medzi úlohami sú cvičenia so zvukovou nahrávkou, aj bez. Zvukové nahrávky môžete podľa potreby opakovať alebo pozastaviť.
Odporúčame, aby ste s jednotlivými okruhmi tejto časti pracovali vždy po tom, ako ste už daný okruh prebrali z učebnice.
2. Písanie
V časti Písanie sú tri typy úloh. Prvý typ zadaní je vlastne opakovanie, cieľom úlohy je spoznať typické slovenské samo- a spoluhlásky, ako napr. y,ý,š,dž atď.
Nájdite tu potom starú klasiku Obesenec. Tretí typ písomných cvičení vyžaduje dobrú znalosť nacvičovanej slovnej zásoby, pokiaľ žiaci sami musia dopisovať, čo vidia na obrázku. Táto úloha obsahuje slovnú zásobu z rôznych tematických okruhov, preto ho odporúčame používať ako opakovacie cvičenie po prebratí viacerých tematických okruhov. Okrem toho, že žiaci zapíšu slovo na požadované miesto v počítači, môžete ho dať napísať aj na tabuľu, zefektívnite tak cvičenie.
3. Čítanie
V časti Čítanie sme pripravili pre Vás osem krátkych textov. Každý text sa zameriava na jeden (ojedinele dva) lexikálny okruh (napr. Zvieratá, Ročné obdobia, Náš dom), začleniť ho môžete do ktorejkoľvek časti vyučovacej hodiny. Úlohou žiakov je, aby podčiarknuté slová vedeli nahradiť obrázkami. Pri riešení úlohy prečítajte so žiakmi najprv celý text, potom vo vetách a až potom postupujte k nahradeniu slov obrázkami. Keď sú žiaci hotoví, môžete s nimi ešte raz prečítať text, teraz s opačným cieľom- či si ešte pamätajú na nahradené slovo.
4. Tvorba viet
V časti Tvorba viet žiaci majú samostatne tvoriť vety v slovenskom jazyku. Začínajte s nimi od najkratších viet, ktoré sú dvojslovné a postupne s rozvojom schopností Vašich žiakov postupujte cez trojslovné vety na štvorslovné. Keď je veta hotová, vždy ju dajte prečítať nahlas (individuálne alebo skupinovo) a diskutujte o jej význame v materinskom jazyku.